marți, 13 decembrie 2011

Tipuri de concurenţă


Tipuri de concurenţă

    În funcţie de gradul de rivalitate al participanţilor la schimb, cât şi de condiţiile de confruntare pe piaţă, concurenţa este de două feluri: concurenţă perfectă şi concurenţă imperfectă. Pe această bază şi piaţa îmbracă două forme: piaţă cu concurenţă perfectă şi piaţă cu concurenţă imperfectă. Concurenţa pură şi perfectă are loc între un număr foarte mare de producători şi consumatori, astfel încât niciunul dintre ei, luat individual, nu poate influenţa preţul, iar cumpărătorul are o mare libertate de alegere.Concurenţa imperfectă are loc in cazul în care nu sunt întrunite toate elementele concurenţei perfecte.

Piaţa cu concurenţă perfectă are doar o existenţă teoretică. Trăsături principale:
Atomicitatea perfectă a pieţei







=
Număr foarte mare de producători şi consumatori, ei nu pot influenţa piaţa, ci sunt dependenţi de ea
Omogenitatea produselor
Pe piaţă vin produse care au caracteristici absolut identice, indiferent de la ce producător se obţine produsul
Intrarea şi ieşirea liberă pe piaţă în funcţie de eficienţă
Producătorul intră pe piaţă atunci când costul producţiei este inferior preţului de vânzare şi iese când preţul de vânzare este mai mic decât costul producţiei
Transparenţa perfectă a pieţei
Toţi producătorii şi consumatorii sunt perfect informaţi şi cunosc complet toate elementele pieţei,
Precum şi schimbările ce pot interveni pe piaţă
Perfecta mobilitate a factorilor de producţie
Toţi agenţii  economici pot găsi pe piaţă liber şi nestingherit factorii de producţie de care au nevoie la un moment dat
      Piaţa cu concurenţă imperfectă este tipul de piaţă în care agenţii economici producători şi consumatori in confruntarea dintre ei  sunt capabili prin acţiunile lor unilaterale să influenţeze raportul dintre cerere şi ofertă, precum şi preţul bunurilor şi serviciilor. Concurenţa imperfectă caracterizează realitatea economică din ţările cu o economie de piaţă dezvoltată, ca urmare a apariţiei companiilor naţionale şi transnaţionale.

Piaţa cu concurenţă imperfectă îmbracă următoarele forme:
Piaţă cu concurenţă monopolistic;
 Piaţă cu concurenţă de oligopol;
Piaţă cu concurenţă oligopsonică;
Piaţă cu concurenţă de monopol;
Piaţă cu concurenţă monopsonică.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu